Sposoby na nauczenie dzieci odpowiedzialności w domu

Sposoby na nauczenie dzieci odpowiedzialności w domu

Twoje dzieci uczą się od Ciebie, a nauka bycia odpowiedzialną osobą ma zasadnicze znaczenie dla ich młodego życia, dla ich rozwoju w dorosłość i dla reszty ich dorosłego życia. Dzieci już w wieku dwóch lub trzech lat mogą zacząć angażować się w obowiązki domowe.

Bardzo małe dzieci

Dzieci mogą zacząć pomagać w domu już w wieku dwóch lub trzech lat, ułatwiając im te obowiązki w możliwie największym stopniu. Niech odkładają swoje zabawki na miejsce, ale upewnij się, że pudełko z zabawkami jest w zasięgu małych rączek i rąk i nie ma na nim żadnej góry, która mogłaby zniweczyć ich wysiłki.

Pokaż im, jak należy po sobie sprzątać, zamiatając podłogi i sprzątając drobne zabrudzenia, takie jak rozlany sok. Urozmaić tę zabawę, dając im ich własną miotłę, szufelkę i gąbkę. Przechowuj ich przybory w łatwo dostępnym dla nich miejscu.

Starsze dzieci

W miarę jak dzieci rosną, rosną też ich obowiązki. Dzieci, które nieco przekroczyły etap malucha, potrafią już rozładować zmywarkę, nakryć do stołu i przenieść swoje naczynia i przybory kuchenne na blat, gdy tylko odejdą od stołu. Potrafią też wykonywać czynności osobiste, takie jak mycie włosów i zębów, wybieranie ubrań, a w końcu ubieranie się. Rano mogą wstać z łóżka, pościelić je i wrzucić brudną bieliznę do kosza. Teraz jest też czas, kiedy mogą przejąć odpowiedzialność za karmienie i opiekę nad zwierzętami domowymi.

Nastolatki

W tym wieku potrafią już wykonywać wszystkie czynności, których się nauczyły, a także myć okna i lustra, robić pranie, sortować je według tego, do kogo należy lub gdzie ma trafić, i składać. Potrafią rutynowo zmieniać pościel, przygotowywać śniadanie i obiad oraz punktualnie wychodzić do szkoły.

W tym wieku dziecko powinno dostawać kieszonkowe, aby nauczyć się odpowiedzialności finansowej. Niektórzy eksperci twierdzą, że dawanie dziecku tygodniówki w jakiejkolwiek wysokości przed 11-12 rokiem życia sprawia, że myśli ono, iż płaci się mu za wykonywanie obowiązków, a nie za uczenie się dodatkowej odpowiedzialności. Nie jest to zalecane. Dzieci powinny myśleć, że pomoc w domu jest częścią codziennej rutyny, a nie propozycją zarobienia pieniędzy.

Odpowiedzialność i obowiązkowość to bardzo ważne umiejętności życiowe, które poprawią jakość ich życia i relacji z innymi. Angażując się w prace domowe we wczesnym wieku, dzieci uczą się tworzenia udanych związków, pracy zespołowej, współpracy oraz tego, jak i kiedy osiągnąć kompromis w danej sprawie. Innym ważnym aspektem angażowania dzieci w codzienne prace domowe jest to, że zbliża to rodzinę do siebie i zwiększa poczucie, że dom jest ich własny i stanowi bezpieczne, ciepłe miejsce.

Tworzenie środowisko, w którym dzieci mogą być pielęgnowane, a jednocześnie uczone niektórych obowiązków związanych z dbaniem o dom, w którym mieszkają, jest korzystne dla całej rodziny. Wpojenie dzieciom tych wartości daje również poczucie dumy ze wspólnoty.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.