Mama czy tata? Pierwsze słowo Twojego dziecka

Pamiętasz, jakie słowo Twoje dziecko wypowiedziało jako pierwsze? Czy było to wyczekiwane przez ciebie mama czy może tata?

Każdy rodzic czeka, kiedy jego maluch zacznie mówić. Zapisuje pierwsze słowa, nagrywa filmiki, bo to na prawdę ważne wydarzenie w rozwoju dziecka. I nie ma co się dziwić, bowiem mowa to podstawowy sposób naszej komunikacji. I choć nie jesteśmy w stanie tak do końca ogarnąć tego, co w naszych mózgach się dzieje, że zaczynamy mówić, robimy to często bez najmniejszego wysiłku. Jeśli oczywiście jesteśmy pełnosprawni i zdrowi. Do nauki mówienia jest niezwykle ważna umiejętność słyszenia.

Czy wiesz, że?

W życiu płodowym

  • dwunastotygodniowy płód ma już rozwinięty układ słyszenia, co pozwala mu na rozpoznawanie docierających do niego dźwięków?
  • od 6 miesiąca życia płodowego dziecko może już przetwarzać docierające dźwięki, zawłaszcza mowy ludzkiej, staje się wrażliwe na intonację wypowiedzi.
  • pod koniec życia płodowego dziecko odróżnia głos matki, nieco zniekształcony przez wody płodowe.

Po urodzeniu

  • noworodek wyraźnie rozpoznaje głos matki, co jest początkiem ważnej umiejętności rozpoznawania głosu mamy od głosu innych kobiet ( babci, cioci, itp.).
  • w pierwszym miesiącu życia niemowlak ” produkuje” swoją pierwszą samogłoskę, choć zupełnie nie jest tego świadomy- to głoska o, później pojawia się y, e.
  • ok drugiego i trzeciego miesiąca życia maluch głuży, czyli ” produkuje” przypadkowe dźwięki gardłowe, często obserwując, jaki przynoszą one skutek.
  • półroczne dziecko wymawia prawie wszystkie samogłoski oraz niektóre spółgłoski m,b,n,t,d, gaworzy, czyli świadomie wytwarza dźwięki, którymi reaguje na głos otoczenia.
  • siedmio, ośmiomiesięczny maluch potrafi już wymówić głoski k,g,d,t,p,l oraz h.
  • dziecko roczne i dwuletnie w zasadzie wymawia wszystkie samogłoski ustne –a e y o u i, choć mogą być one jeszcze zastępowane innymi dźwiękami.
  • trzylatek prawidłowo już realizuje głoski ciszące, czyli ś, ź, ć, dź, (nie musi mówić jeszcze sz, ż, cz, dż ! ) Zastępuje trudniejsze głoski innymi, np. głoskę r może zastąpić poprzez j.
  • czterolatek powinien już realizować głoski syczące, czyli s, z, c, dz, którymi nadal może zastępować trudniejsze sz, ż, cz, dż! głoskę r może zastępować przez l.
  • pięciolatek prawidłowo realizuje głoski szumiące, czyli właśnie sz, ż, cz, dż.
  • u sześcio, siedmolatka powinna pojawić się głoska r, wymawiana prawidłowo, czyli wówczas, gdy język wibruje na górnym podniebieniu, za zębami ( r tzw. gardłowe, francuskie nie jest prawidłowe!).

Aby rozwój mowy naszego dziecka był prawidłowy niezbędne jest przede wszystkim komunikowanie się z maluchem.

On od nas uczy się wzorca językowego. Ważne są również pewne czynności, które wykonuje maluch, np. ssanie piersi ( nie smoczka!). A w późniejszym wieku, gdy maluch ma już pierwsze ząbki, gryzienie twardego pożywienia, nie tylko połykanie kaszek i papek.

Czasami, pomimo naszych starań, dziecko i tak ma trudności z wymową głosek, które mogą wziąć się z np. budowy aparatu artykulacyjnego, czyli jamy ustnej, języka, zębów. Dobrze jest sprawdzić długość wędzidełka podjęzykowego. Dzieci, które mają je zbyt krótkie, nie są w stanie poprawnie nauczyć się wymawiać głoskę r.

Na szczęście diagnoza logopedyczna, a potem terapia potrafi zdziałać cuda!

Dlatego zapraszam mamy z Gdyni i okolic na darmową konsultację logopedyczną 15 czerwca br. ( piątek )

do Instytutu Wspierania Rozwoju Plusik- Minusik w Gdyni, ul. Podolska 9.

W godzinach 11.00-14.00 będę na Was czekać i z radością obejrzę Wasze słodkie maluchy.

Mamo! Upewnij się, że rozwój mowy Twojego dziecka

jest prawidłowy!

Aby zarezerwować miejsce, których ilość jest ograniczona, kliknij TUTAJ

Jak rozwija się Twoje dziecko? Masz wątpliwości ? Chciałabyś się skonsultować?

Jeśli artykuł Ci się spodobał lub powiększył zasób Twojej wiedzy, napisz to w komentarzu 🙂

Zapisz się na newsletter, aby otrzymywać informacje o nowych artykułach, wpisach oraz oferty specjalne dla subskrybentów 🙂

blog by Kamila Posobkiewicz, wszelkie prawa zastrzeżone!

33 thoughts on “Mama czy tata? Pierwsze słowo Twojego dziecka

  1. mam trzech synów i każdy z nich w innym tempie rozwijał mowę. Jedne długo nie mówił, aż przemówił i teraz śmiejemy się że czasami mógłby na chwilę zamilknąć . Najbardziej zauważalna różnica jest miedzy bliźniakami, takie wręcz przesuniecie w czasie o około 2-3mce. Poszliśmy nawet z tym drugim bliźniakiem do logopedy, ale okazało się że nie ma się o co martwić

  2. Mam wrażenie, że moje trzecie szczęście jakoś wolniej zaczyna mówić niż starsze. Może go po prostu zagadują i nie dają dojść do słowa 😉

  3. Ja mam dwie córki i każda zaczęła mówić w zupełnie innym wieku. Starsza już jako roczniak próbowała składać słowa, a jako dwulatka nawijała wierszyki. Młodsza ma 3 lata i mówi pojedyncze zdania, niewyraźnie. Logopeda mówi, że jest ok i trzeba dać jej czas. Więc daję 🙂

  4. Hej Kami, fajny artykuł i jak widać spore zainteresowanie :)Dodam, że mój Piotrek bardzo późno zaczął mówić i jego dzieciństwo porównuję do nauki mówienia w wielojęzycznej rodzinie 😉 Każdy z nas w końcu ma swój słownik i podejrzewam, że więcej czasu musiał poświęcić na znalezienie swojego języka. Obyło się bez logopedy 🙂

    1. Hej Moni! Cieszę się, że do mnie ” wpadłaś” . Na pewno masz spore doświadczenie z dziećmi, pod względem logopedycznym również! 😊pozdrawiam

  5. U nas logopedycznie są dwie różne sytuacje, córka zaczeła mówić późno ale jak się rozkręciła w przedszkolu to poszło z górki.
    Zaś syn miał podcinane wędzidełko gdy skończył roczek, nikt wcześniej nic nie zauważył i mimo że w porównaniu do siostry zaczął mówić wcześniej to jednak mówi dość nie wyraźnie więc ćwiczy z logopedą.

    1. Każde dziecko jest inne, nawet w jednej rodzinie! Moi obaj synowie mieli podcinane wędzidełka, ja zresztą też już jako dorosła. Wiem, co to znaczy. Ważne, żeby ćwiczyć aby nie pojawiły się zrosty. Powodzenia!

  6. U mnie synuś zaczął mówić jak skończył 3 lata, bardzo się martwiłam. Teraz buzia mu się nie zamyka ale problem z niektórymi głoskami. Teraz ćwiczymy mówienie K bo zamiast tej literki mówł T

  7. Mój Juluś zaczął późno mówić. Martwiło mnie to, a moja pediatra (była, bo zmieniłam) mówiła, żebym się nie stresowała, ponieważ chłopcy tak mają.
    Drugi rok już chodzimy do logopedy i jeszcze na 100% rok przed nami :/

    1. Niestety, czasem lekarze myślą, że dziecko z czegoś wyrośnie lub do czegoś dojrzeje. Ważniejsze jest chyba intuicja matki. Dobrze, że trafiliście do logopedy. A że terapie są długotrwałe…Niestety, czasem tak. Ale efekt będzie dobry! Pozdrawiam i życzę cierpliwości w ćwiczeniach z Julkiem😉.

  8. Dzięki mojej trzylatce nie wiem co to cisza, buzia jej się zamyka tylko kiedy śpi, choć z tym też bywa różnie, bo potrafi gadać przez sen 🙂 Pytania rozpoczynające się od „Dlaczego….?” i „Po co…?” wybrzmiewają niczym z karabinu maszynowego i końca nie widać. A ja, choć muszę czasem trochę pogłówkować to uwielbiam, że właśnie teraz jestem jej taka potrzebna i że ona potrzebuje tej wiedzy. To cudowny czas 🙂
    A pierwsze słowo? Oczywiście mama! 🙂

  9. Ja mam prawdziwą katarynke w domu i marze o ciszy hi hi. U nas smoczka nie było córka piła z butelki niestety ale mój pokarm z racji że jest wcześniakiem sporo ćwiczyłysmy. Pierwszą wizyte u logopedy miała w wieku 18 miesięcy logopeda pokazał nam jak się bawić by usprawnić aparat mowy. Lenka ma sześć lat i wekszość z jej róweśników ma problemy z mową Braki w uzębueniu mlecznym nie pomagają, zaniedbanie rodziców widać gołym okiem niestety wiekszość twerdzi że to samo minie i nie ćwiczy z dzieckiem w domu mimo zaleceń logopedy z przedszkola 🙁 Barjera jezykowa w przedszkolu rodzi kolejne problemy dzieci zamykaja się w sobie. Lena nie rozumie czesto co takie dziecko ma do przekazania i woli unikać kontaktów.

    1. To smutna rzeczywistość…masz rację, że rodzice, choć wiedzą, że trzeba ćwiczyć z dzieckiem, nie robią tego. Czekają, aż dziecko wyrośnie. A tak się nie stanie! Dziękuję za komentarz i zapraszam do innych tekstów na blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *